Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads

Linkbuilding

Link-Building

Du har oprettet indhold som mennesker søger efter og som svare på de spørgsmål som de leder efter og som søgemaskiner forstår og kan læse. Men dette alene betyder ikke at siden vil komme og ranke. Til at komme over de andre sider skal den side også have god autoritet. Dette kan opnås ved at få nogle links fra sider med høj autoritet.

Google har bekræftet dette flere gange at link og kvalitet er de 2 største faktor. Links og høj autoritet går hånd i hånd når man skal have backlinks til sin side. Autoritetssider søger andre autoritetshjemmesider til at linke fra, hvor spam dårlige hjemmeside søger andre lignende hjemmesider til at få links fra.

Men hvad er et link? Og hvordan skaffer du et link fra andre hjemmesider? Lad os se nærmere på dette.


Hvad er et link?

Der er to slags links 1) indgående links 2) udgående links.

1- Indgående links

Disse links er også kaldet backlinks eller eksterne links. De er et HTML kode der peger fra en hjemmeside til en anden. De er internetvalutaen. Jo flere man har af dem jo mere autoritet får man. Det er ligesom hvis du går til en by og spørg rundt om hvem der sælger den bedste kaffe. Hvis mange siger det er sørens kaffe så har du en god fornemmelse at han er nok en af de bedste. Link gør det samme med søgemaskiner.

Siden 1990erne brugte søgemaskiner links som en stemme for hvor vigtig en hjemmeside er og hvor populær den er.

2- Udgående links

Også kaldet interne links er links der linker fra og til samme domæne. De fungerer på samme måde som de eksterne links. Jo flere links der peger imod den samme side på hjemmesiden jo mere er den vigtig for Google. Det skal bare ikke overdrives og skal ske naturligt.

Søgemaskiner har udviklet sig i den måde de ser links på. Nu med deres nye algoritmer til at evaluere hjemmesider bruger de nye koncepter så som E-A-T.


E-A-T

Googles Search Quality Rater Guidelines ligger stor vægt på E-A-T konceptet (Expert, Authoritative og Trustworthy). Derfor når du arbejder på SEO er det vigtigt at tage disse i betragtning. Det gør din hjemmeside fremtidssikret og gør den meget bedre. Dette vil medføre til bedre værdi for besøgende hvilket Google er efter i sidste ende.

o mere populær en side er jo mere værdi holder der i links der kommer fra den. En side ligesom Wikipedia eksempelvis har tusindvis af links der linker til den. Dette indikerer at den giver meget ekspertise har god autoritet og har rigtig god tillid af besøgende.

For at får tillid og autoritet med søgemaskiner har man brug for links fra hjemmesider der har optjent god ekspertise og autoritet og troværdighed som har de kvaliteter som E-A-T står for. Det behøver ikke netop at være Wikipedia eller lignende sider, der er mange andre sider der har det tillid og autoritet.


Links man ikke skal have

Det rigtigt at det godt at få links men det ikke alle links man skal have. Nogle links kan skade din hjemmeside. De links man gerne vil have som vi nævnte tidligere er links der følgere konceptet E-A-T.

Spam links og link fra lav autoritets sider eller dårlige sider er dem man gerne vil undgå. Google kan straffe hjemmesider med mange spamlinks.

Her en liste over links man skal undgå da de kan skade og er strafbar.


Købte links

Google straffer sider der sælger eller køber links med at nedranker dem. Selvom de ikke kan vide med sikkerhed hvilken sider det er, så har de algoritmer der ser mønster på hvilken sider der gør dette. Når de finder ud af det straffer de disse sider.


Linkudvekslinger

Der er mange der giver et link for link. Dette er også forbudt at gøre fra Google. Det skal være naturlige links der kommer og Google sætter stort vægt på at sider der kommer op på søgningen er relevante og har autoritet. Når deres algoritmer kan se en udveksling kan de også nedranke en hjemmeside.

Du må gerne linke til folk du kender og andre sider du ejer, men er det til en person du ikke kender så er det en anden historie.


Low Quality links

Sider der linker højre og venstre og ligner spam plejer at være sider du vil undgå at få links fra. Disse sider er kendt for lav autoritet. Kan skade din hjemmeside. De bruger metoder der prøver at narre Googles algoritmer og har du nogen links fra dem kan det være skadeligt.


Hvordan får du kvalitet links

Der flere forskellige måder at få links fra på den rigtige måde. Lad os gennem gå nogle metoder du kan bruge til at opnå links der kan hjælpe din side med at opnå autoritet.

Find kunder og partner

Du kan prøve at finde nogle venner, partner eller kunder der elsker din side og gerne vil linke til den. Det er tit ikke så svært hvis du har noget der af god kvalitet og kan finde ud af at der mange der er villige til at linke til dig.

Publicere en blog

Denne måde er en af de bedste måder man kan få link med at selv Google anbefaler at gør det på den måde. Blogs giver nyt unikt frisk materiale til nettet og genere trafik. Man kan skrive artikler og publicere dem på andre sider og have nogen links der linker tilbage til ens hjemmeside.

Lav nogle unikke ressourcer

Det er bestemt ikke nemt at lave unikt indhold der er af stor kvalitet. Men det er virkeligt det værd! Højt kvalitet indhold der promoveres på den rigtige måde kan blive delt globalt. Det kan hjælpe både brugeren og give højt autoritet til hjemmesiden. Mange der er interesseret vil linke til det og det vil give nogle helt naturlige backlinks.

Når unikt indhold skabes sælger det selv, og man behøver ikke gøre så meget.


Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068